In de afgelopen tien jaar is het aantal Agora-scholen in Nederland gestaag toegenomen. Wat begon als een vernieuwend experiment in Roermond, is uitgegroeid tot een landelijke beweging van scholen die kiezen voor eigentijds, persoonlijk en betekenisvol onderwijs.
Steeds meer scholen sluiten zich aan bij deze onderwijsfilosofie, waarin niet het curriculum maar het kind centraal staat. Leerlingen bepalen hun eigen leerroute op basis van nieuwsgierigheid, interesses en persoonlijke doelen, begeleid door coaches in plaats van traditionele docenten. Deze aanpak sluit beter aan bij de snel veranderende maatschappij en de behoefte aan eigenaarschap, zelfvertrouwen en autonomie bij jongeren.
De groei van Agora laat zien dat veel scholen op zoek zijn naar nieuwe vormen van onderwijs die beter passen bij de uitdagingen van deze tijd. Inmiddels zijn er door het hele land Agora-initiatieven op zowel basis- als voortgezet onderwijs, en het netwerk blijft uitbreiden.
Onlangs heeft Agora Breda groen licht gekregen om te starten – een nieuwe mijlpaal die onderstreept dat het vertrouwen in deze vernieuwende vorm van onderwijs blijft groeien. De beweging leeft, groeit en inspireert.