Hoe ziet onderwijs eruit dat écht uitgaat van de ontwikkeling van het kind? Op woensdag 8 oktober 2025 organiseerden we een inspirerend symposium voor ouders, docenten en bestuurders over ontwikkelingsgericht onderwijs."
Tijdens de avond hebben we de bezoekers meegenomen in de wereld van het Agora-onderwijs. Ook hebben we de mogelijkheden voor de oprichting van een Agora VO-school in Eindhoven verkend.
Agora is een beproefd concept waarbij leerlingen vanuit hun eigen nieuwsgierigheid leren en waar vakken, toetsen en huiswerk worden ingeruild voor persoonlijke challenges die gebaseerd zijn op intrinsieke motivatie.
Barend Last, auteur, leraar, onderwijsmaker en veelgevraagd spreker, opende de avond met een prikkelende keynote. Hij heeft ons meegenomen in zijn visie op eigentijds, kindgericht onderwijs dat ruimte geeft aan autonomie, creativiteit en betrokkenheid. Hierbij spelen motivatie en zelfregulatie van leerlingen maar ook de inrichten van de leeromgeving een belangrijke rol.
Stephan Haukes, onderwijsvernieuwer, inspirator, aanjager Agora Nijmegen en werkzaam bij VSO Aventurijn, verzorgde een tweede keynote over hoe een school een levendige ontmoetings- en verbindingsplek kan zijn, waar kinderen het leven leren én leren leven. In een snel veranderende wereld ziet hij scholen als oefenplaatsen voor de maatschappij, waarin nieuwsgierigheid, plezier en persoonlijke ontwikkeling centraal staan.
Kiki Engels heeft bij Agora Roermond 7 jaar geleden met de eerste lichting haar eindexamen gehaald. Sindsdien is ze altijd betrokken gebleven bij de Agora vereniging. Met die ervaring heeft ze het perspectief van leerlingen en de kern van Agora onderwijs met veel enthousiasme overgebracht.
We trapten af met het voorleggen van scherpe stellingen aan het publiek. Na de inspirerende verhalen van de sprekers was er volop gelegenheid voor vragen en diepgaande gesprekken. De discussies gingen over boeiende thema's, waaronder de motivatie van leerlingen, de rol van specifieke ontwikkelgebieden (zoals sport en cultuur) en de vraag of het Agora-onderwijsconcept geschikt is voor ieder kind.
In de antwoorden kwam duidelijk de essentie van het Agora-concept naar voren:
Zelf de leerroute vormgeven.
Leren vanuit vertrouwen en eigenaarschap.
Het onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en veerkracht.
De coach heeft een begeleidende rol en daagt leerlingen uit om vanuit verschillende vakgebieden kennis op te doen.
Wat ons het meest opviel en waar we enorm blij mee zijn, was het grote enthousiasme onder de aanwezigen. 🥳
Wil je als eerste op de hoogte zijn of heb je een vraag? Klik op de knop hieronder!
“De ergste vorm van ongelijkheid is proberen ongelijke dingen gelijk te maken.”
ARISTOTELES
Griekse filosoof